Bild på två elever.

Moderna språk på Gymnasium Skövde Västerhöjd

Vi lever i ett globalt samhälle där nya kontakter, både mellan länder så väl som individer, kontinuerligt knyts. Kunskaper i flera olika språk ger dig fördelar, inblick och nya perspektiv.

Kunskap i moderna språk ger dig också bättre framtidsmöjligheter och ger dig större förståelse för din omvärld.

På Gymnasium Skövde Västerhöjd kan du både fortsätta att läsa ditt språk från grundskolan och börja ett nytt språk då vi har ett brett språkutbud.

Du kan välja på följande språk:

(Klicka på språket för att få veta mer)

Franska

Italienska

Kinesiska

Spanska

Tyska

Visste du att...

... två- och flerspråkighet medför ekonomiska fördelar: de som talar flera språk har lättare att få jobb, och flerspråkiga företag har större konkurrenskraft än enspråkiga.

... på grund av inflödet av invandrare och flyktingar har Europa blivit allt mer flerspråkigt. Bara i London talas runt 300 språk.

... kinesiska talas av 1,2 miljarder människor i vår värld.

... Drottning Silvia talar tyska, engelska, svenska, portugisiska, spanska, franska flytande och är nästan flytande i teckenspråk.

... den svenske fotbollsspelaren Dejan Kulusevski i Juventus talar mycket bra italienska.

... skådespelerskan Gwyneth Paltrow, känd från Marwelfilmerna, behärskar både spanska och franska.

... tennisproffset Novak Djokovic är en passionerad språkinlärare. Utöver de sju språk han redan behärskar, vill han lära sig 2000 kinesiska tecken.

Satsa på språk - att kunna flera språk är ett plus i livet!