För dig som går i årskurs 9

Vad behöver jag för att komma in?

För att komma in på ett yrkesprogram ska du ha:

Godkänt i Svenska/Svenska som andraspråk, Engelska och Matematik + 5 andra ämnen.

För att komma in på ett högskoleförberedande program ska du ha:

Godkänt i Svenska/Svenska som andraspråk, Engelska och Matematik + 9 andra ämnen.

Ekonomi-, humanistiska- och samhällsvetenskapsprogrammet: Fyra av de nio ämnena ska vara geografi, historia, religion och samhällskunskap.

Naturvetenskaps- och teknikprogrammet: Tre av de nio ämnena ska vara biologi, fysik, och kemi.

Estetiska programmet: De nio ämnena är valfria.

Särskilda antagningskrav och tester kan förekomma till utbildningar inom det estetiska området, spetsutbildningar och idrottsprogram.

Sök till gymnasiet

För att göra en ansökan till gymnasiet behöver du en ansökningskod. Den får du av din SYV (studie- och yrkesvägledare) på grundskolan.

Ansökan till gymnasiet görs via webbansökan på www.utbildningskaraborg.se

Var noga med att rangordna dina val.

Viktiga datum för antagningen

Början av januari: Inloggningssidan öppnar och eleverna kan göra sina val via webben.

1 februari: Sista dagen för eleverna att ansöka, inloggningssidan stänger klockan 24.00.

15 april till 15 maj: Eleverna har möjlighet att ändra sitt val av gymnasieutbildningar.

Juni: Slutbetygen från årskurs 9 skickas automatiskt till antagningskansliet inom Utbildning Skaraborg.

1 juli: Antagningsbesked publiceras på www.utbildningskaraborg.se

25 juli: Sista svarsdag då elever ska ha svarat på sitt antagningsbesked.

Augusti: Eventuell reservantagning påbörjas.