Bild på pristagare av Arne Lorentzons stipendium.

Arne Lorentzon-stipendiater utsedda

HälsoBossen UF från Gymnasium Skövde Västerhöjd fick ta emot blommor och diplom vid en ceremoni i Stadshuset.

Entreprenörskap och entreprenöriellt förhållningssätt handlar om att se möjligheter, hitta drivkraft och ha tilltro till sin egen förmåga. Det innebär också att kunna utveckla idéer och att kunna förverkliga dem. Entreprenörskap innebär att ha en beredskap att hantera det oförutsedda.

Syftet med stipendiet är att uppmuntra det entreprenöriella förhållningssättet - att belöna förmågan att identifiera möjligheter och skapandet av resurser för att ta tillvara dessa möjligheter.

Arbetslag och klasser i kommunala grundskolan samt elever i kommunala gymnasieskolan har kunnat söka Arne Lorentzons stipendium.

Stipendiesumman som delas ut varje år är på 40 000 kronor och kan fördelas på en eller flera sökanden.

Juryn som utser vinnande bidrag består av representanter från sektor barn och utbildning samt representant från Arne Lorentzon AB.

Följande pristagare har tilldelats 2018 års Arne Lorentzon-stipendium - Entreprenörskap i skolan:

HälsoBossen UF, Gymnasium Skövde Västerhöjd
(Victor Schelander, Samuel Andersson, Simon Hertzman, Robin Thunberg)
20 000 kr

HälsoBossen UF:s affärsidé går ut på att få människor att äta nyttigare. Tillsammans med några av Sveriges mest kända träningsprofiler har de samlat recept och inspiration i en egendesignad bok. Genom att ta del av boken kan vem som helst tillaga nyttiga mellanmål utan att spendera lång tid i köket. De vill med sitt företag underlätta för människor som vill fokusera på och prioritera sin hälsa, sitt välmående och sina kostvanor.

Fritidshemmet Svärtagårdsskolan, avdelning Klubben
20 000 kr

”Klubben Café” arrangeras en kväll per år av elever på fritidshemmet Klubben. Då omvandlas skolans matsal till ett mysigt café som har både serveringspersonal, bagare, köks- och diskpersonal. Alla elever hjälper till att förbereda och se till att det finns fikabröd, nystrukna dukar, levande ljus, menyer, skyltar och affischer. Under kvällen arbetar sedan eleverna utifrån sina roller med att bland annat ta emot gäster, plocka ihop beställningar, ta betalt, duka av och diska.

Eleverna tar ”Klubben Café” på största allvar och visar upp ett stort ansvarstagande för att få ett väl fungerande café!

Stort grattis till alla pristagare!