Arne Lorentzon-stipendiater utsedda

Onsdag 3 maj fick glada pristagare ta emot blommor och diplom vid en ceremoni i Stadshuset.

Syftet med stipendiet är att uppmuntra det entreprenöriella förhållningssättet - att belöna förmågan att identifiera möjligheter och skapandet av resurser för att ta tillvara dessa möjligheter.

Stipendiesumman som delas ut varje år är som mest på 40 000 kronor och kan fördelas på en eller flera sökanden.

Juryn som utser vinnande bidrag består av representanter från sektor barn och utbildning samt representant från Arne Lorentzon AB.

Följande pristagare har tilldelats 2023 års Arne Lorentzon-stipendium - Entreprenörskap i skolan:

Service och byggnation Korsberga UF, Gymnasium Skövde Kavelbro
(Marcus Lundblad, Filip Lundberg, Albin Rothzén)
15 000 kr

Service och byggnation Korsberga UF har tillverkat och sålt soptunnehus. Eleverna inom företaget har i sitt arbete visat stort ansvar med att produktutveckla sin idé och med god yrkesskicklighet utvecklat sina produkter. Från en enkel grundidé har de utvecklat soptunnehusen med belysning som laddas genom solenergi och med beslag som gör att husen kan förankras i jorden.

Eleverna har visat en kostnadsmedvetenhet och med en affärsmässighet producerat soptunnehusen till en konkurrensutsatt marknad. De har också visat stort engagemang genom att aktivt söka upp sina målgrupper via olika kanaler, bland annat sociala medier, marknader och UF-mässan.

Alva Pettersson och Signe Ekström, Gymnasium Skövde Västerhöjd
15 000 kr

Alva och Signe har inom ramen för sitt gymnasiearbete spelat in en pod där målet varit att locka fler tjejer till arbeten inom teknikbranschen. Genom att informera och upplysa om olika teknikyrken vill de underlätta kompetensförsörjningen inom industrin.

I podden "Sa du teknik?" har Alva och Signe intervjuat tjejer inom olika tekniska företag som fått beskriva sina arbetsuppgifter samt visat på att deras yrken även passar tjejer.

Alva och Signe har på ett professionellt sätt skött kontakten med de olika företagen samt spelat in och redigerat alla podavsnitt själva.

Olivia Lundberg Ohlsson, Gymnasium Skövde Västerhöjd
10 000 kr

Olivia har visat stort prov på kreativitet och nytänkande och har utvecklat och förverkligat många av sina idéer i de uppgifter hon fått i skolan på Estetiska programmet.

Bland annat har hon gjort en bok där hon har både skrivit, illustrerat, fotograferat, formgivit samt tryckt upp den. När hon fick en uppgift om att försöka lösa ett problem i samhället, valde hon att till hemlösa personer skapa en slags ”säng” som man kan stoppa i en ryggsäck och sedan bära med sig. Oliva har också designat en produkt med tillhörande förpackning och logotyp med väl genomtänkta mönster och färgskalor samt designat logotypen så att alla hennes bokstäver är med i den.

Hennes önskan är att en dag arbeta som illustratör eller grafisk formgivare.

Stort grattis till alla pristagare!