Entreprenörskap och entreprenöriellt förhållningssätt handlar om att se möjligheter, hitta drivkraft och ha tilltro till sin egen förmåga. Det innebär också att kunna utveckla idéer och att kunna förverkliga dem.
Syftet med stipendiet är att uppmuntra det entreprenöriella förhållningssättet - att belöna förmågan att identifiera möjligheter och skapandet av resurser för att ta tillvara dessa möjligheter.
Stipendiesumman som delas ut varje år är som mest på 40 000 kronor och kan fördelas på flera sökanden.
Juryn som utser vinnande bidrag består av representanter från sektor barn och utbildning samt representant från Arne Lorentzon Fastigheter AB.
Följande pristagare har tilldelats 2024 års Arne Lorentzon-stipendium - Entreprenörskap i förskola och skola:
Teknikinspiratörer på Västerhöjd
(Alva Gunnardo, Alice Staaf, Alva Karlsson Persson, Lova Persson, Alicia Blåberg, Leia Löfvenmark)
5 000 kr
Teknikinspiratörerna har tillsammans med en mellanstadieklass planerat och genomfört olika aktiviteter i syfte att väcka de yngre elevernas intresse för teknik och naturvetenskap. I projektet har inspiratörerna tagit fram aktiviteter som visar på flera olika tekniska och naturvetenskapliga tillämpningar och där de yngre eleverna fått testa, bygga och klura för att kunna lösa uppgifterna.
Inspiratörerna har velat bidra till kompetensförsörjningen i närområdet. Genom ett ökat intresse för teknik och naturvetenskap hoppas de att fler elever ska söka sig till de tekniska utbildningarna.
Inspiratörerna har också fått presentera sitt arbete för alla chefer inom sektor barn och utbildning.
La Croché UF, Västerhöjd
(Noelia Fred, Jennifer Abdelkey, Leija Bergman, Gabriel Säljö)
5 000 kr
La Croché UF erbjuder virkade handväskor och datafodral som är både närproducerade, personliga och skräddarsydda. Produkterna, som tillverkas av eleverna själva, är skapade med garn av återvunnet material. Varje detalj är handgjord och skapad med kärlek.
Efter en trög start på försäljningen valde La Croché UF att satsa på en ny målgrupp. Det visade sig vara en lyckad idé då den nya målgruppen inte bara visade intresse för produkterna utan även för företagets miljötänk.
Produkterna finns i olika storlekar och stilar för att passa olika behov och smaker. Företaget erbjuder handväskor som både är trendiga och rymliga. Datafodralen är skräddarsydda för att skydda tekniken med stil och finns i olika färger. Varje produkt som skapas blir som ett konstverk!
Timmersdala skola, åk 4
10 000 kr
Eleverna i åk 4 syr käpphästar i samarbete med fritidshemmet. Hästarna sys från grunden där tillskärning, handsömnad och symaskinssömnad ingår. Eleverna tillverkar även utrustning såsom träns, grimmor och täcken samt stall där hästarna förvaras under skoldagen.
Förutom att leka med käpphästarna på rasterna anordnas träningar i hoppning, dressyr och fälttävlan samt olika tävlingar. När sommarlovet kommer får hästarna gå på "sommarbete".
Syftet med käpphästarna är att integrera flera ämnen i skolan med ledarskap, ansvarstagande och rörelseglädje. Eleverna tar hand om sina hästar som om de vore levande varelser, ett ansvarstagande som smittar av sig till andra delar i skolan.
Anpassade grundskolan Epsilon 7–9, Vasaskolan
10 000 kr
Elever i Epsilon åk 7–9 på Vasaskolan har i ämnet teknik genomfört ett arbete med målet att skapa produkter av ett för dem okänt material. En del elever hade svårt att komma på förslag på produkter och behövde mycket stöd medan andra kom på flera idéer själva och i stället fick sålla. På liknande sätt var en del elever självständiga i det praktiska arbetet med tillverkning och redovisning av produkterna medan andra behövde mer stöd.
Syftet med arbetet var att det skulle bidra till en praktisk livskunskap där eleverna själva vågade lösa problem och utveckla sina förmågor till självständighet samt att kunna upptäcka sina styrkor och begränsningar och värdera sina val.
Björkebackens förskola
10 000 kr
Förskolan har arbetat fram ett nytt sätt att organisera sina pedagoger. De har skapat olika ”Skatter” där barnen kan mötas i mindre sammanhang tillsammans med medforskande pedagoger.
Förskolan har en ”Naturskatt” där utepedagoger arbetar med barnen i skogen och på förskolans skogsgård. De har en musikpedagog som tar emot barn i ”Musikskatten” och en torgetpedagog som möter barn inne i ”Skattkammaren”.
I skatterna skapas möjligheter till samspel, kreativitet, fantasi och rollek. Skatterna bidrar också till att hela förskolan kan dela sig i mindre grupper under dagen eftersom skatterna avlastar avdelningarna. Skatterna underlättar även i möten med de enskilda barnens behov.
Stort grattis till alla pristagare!