Borttappat eller defekt busskort

Rutin vid borttappat eller defekt busskort för elever på gymnasiet.

En elev som har förlorat sitt busskort eller som varit oaktsam så att kortet inte längre fungerar i bussarnas kortläsare, kan enligt kommunens riktlinjer få ett (1) ersättningskort per läsår mot en avgift på 100 kr. Det är eleven eller vårdnadshavarens ansvar att avgiften betalas in. Ersättningskort beställs först efter mottagen inbetalning. Borttappade kort ersätts endast vid ett tillfälle per läsår. De borttappade eller defekta korten spärras.

Så här gör du för att betala in avgiften på 100 kr:

• Swisha Kavelbro 123 327 11 11 eller  Västerhöjd 123 642 15 15 tillsammans med meddelande om elevens namn, skola och årskurs.
  • För andra betalningsalternativ skickar du ett mail till elevresor@skovde.se och meddelar elevens namn, skola och årskurs så tar administratör kontakt angående betalning.
  • När du har swishat meddelar du detta till receptionen på respektive skola alternativt skickar ett mail till elevresor@skovde.se.

Administratör beställer ett ersättningskort när betalningen kommit in. Ersättningskortet skickas direkt till elevens folkbokföringsadress. Eleven ansvarar för resekostnader under tiden. Ersättningskortet förväntas komma inom cirka två veckor från att swishinbetalningen gjordes. Om även ersättningskortet tappas bort eller görs obrukbart, ansvarar eleven för resekostnaden under resten av läsåret.

Ersättningskort kan endast beställas fram till 25 maj. Efter det går inte denna korttyp längre att beställa för innevarande läsår. Eleven ansvarar då själv för kostnaden för elevresor med kollektivtrafik under kvarvarande veckor av vårterminen.

För mer information, ring skolan via kontaktcenter 0500-49 80 00 eller skicka ett mail till elevresor@skovde.se.