Disa och Edla tog medaljer på Yrkes-SM

Den 23–25 april arrangerades Yrkes-SM i Karlstad av den nationella organisationen WorldSkills Sweden med flera.

Disa och Edla från Restaurang- och livsmedelsprogrammet årskurs 1 på Gymnasium Skövde Kavelbro var med och tävlade på Yrkes-SM*.

Momenten i servering var servettbrytning, tranchera och flambera en ananas, garnera drinkar samt servera mousserande vin. Momenten i matlagning var att separera ägg, vispa maräng, spritsa maräng, göra egen pasta, göra en ravioli samt öppna sex ostron.

Disa tog en silvermedalj i servering och Edla en bronsmedalj i matlagning!

Stort grattis!

*Vad är Yrkes-SM?

Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresse, status och attraktionskraft för yrken och yrkesutbildningar. Den 23–25 april 2024 arrangeras evenemanget i Karlstad av den nationella organisationen WorldSkills Sweden, Region Värmland och Karlstads kommun.

Under tre dagar får mellanstadie- högstadie- och gymnasieelever, jobbsökande, yrkesväxlare och allmänt intresserade upptäcka, prova på och få karriärvägledning om yrken av olika slag. Här möts dessutom hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga för att tävla om titeln svensk mästare inom en rad olika yrkesområden.

Yrkes-SM är en unik möjlighet för skolor, yrkesnämnder, yrkespartners, sponsorer och näringsliv att tillsammans mötas kring frågor om yrkesutbildningar, karriärmöjligheter och arbetsmarknadens kompetensbehov.