Kockeleverna Alva Ingemarsson och Tuva Brodersen tillsammans med yrkesläraren Jessica Westlund Foto: Skövde kommunFoto:

Alva och Tuva kvalificerade sig till Skol-SM i matlagning

Till vardags går eleverna Alva Ingemarsson och Tuva Brodersen i åk 3 på Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Gymnasium Skövde Kavelbro. Efter att ha varit med i en kvalificeringstävling har de gått vidare som ett av sex lag till finalen av Skol-SM i matlagning i Stockholm 13–14 april.

Tjugo gymnasieskolor med restaurangprogram genomförde kvalificeringstävlingen med inspiration av årtalet 1994, som valdes för att tävlingen firar 30-årsjubileum i år. Uppgiften som de deltagande kockeleverna fick var bland annat att skapa en rätt inspirerad av 1994 men med en trendig nutidskoppling.

Alva och Tuva fastnade för 1994 års nobelmiddag som var rullader gjorda av ankbröst. För att göra rulladerna till en modern variant gjorde man dem vegetariska baserade på kantareller och till det valdes olika varianter av pumpa, bland annat pumpasås. De tog också in mycket färg, som till exempel orange och grönt, för att göra rätten perfekt.

Grattis och stort lycka till i finalen!